ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران:

رئیس قوه قضائیه به پرونده جنگل‌های هیرکانی وارد شود | ردپای سندی تاریخی از دوره قاجار

  • کد خبر: ۳۶۲۹۶
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
رئیس قوه قضائیه به پرونده جنگل‌های هیرکانی وارد شود | ردپای سندی تاریخی از دوره قاجار
انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران درباره واگذاری ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال به یک شخص هشدار داد.

گروه جامعه شهرآرانیوز، این انجمن در بیانیه‌ای که صادر کرده، نوشته است: «صدها هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری قرار است به متولی یکی از امامزاده‌های این منطقه سپرده شود، داستانی که از یک برگ سند آغاز شده و هنوز اصالت آن از نظر سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی محرز نشده و در آن بخشی از جنگل‌ها وقف شده است. دادگاه نیز فعلا به نفع متولی آن رأی داده و او هم به سازمان جنگل‌ها نامه نوشته است که باید تمام درختان موجود در این ۵۶۰۰ هکتار قطع شود.


بنا به اطلاع، سازمان جنگل‌ها همچنان در پی فرجام‌خواهی است و امیدوار است دستگاه قضا به این مسئله بیشتر توجه کند که «انفال» قابل وقف کردن نیست.


انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران هم‌پای سایر انجمن‌های علمی و تخصصی، سمن‌ها و دوستداران طبیعت کشور با تأکید بر حفظ آخرین بازمانده از جنگل‌های اصیل هیرکانی از تمام نهادهای مجری و قانونی به‌ویژه شخص ریاست قوه‌قضائیه درخواست می‌کند تا تمام همت و اراده خود را مصروف آن کند تا از نابودی این جنگل‌های جلگه‌ای زیبا جلوگیری کند.»


تولیت امامزاده روستای آق‌مشهد که گفته شده پس از ۲۰ سال موفق شده است ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی (معادل ۵۱۸۵ زمین فوتبال) را که به‌عنوان میراث جهانی بشر ثبت شده‌اند، به‌نام خود کند، به روزنامه همشهری گفته است که «6دانگ قریه‌ آق‌مشهد بر اساس وقف‌نامه‌ سال ۸۶۰ق از سوی مرحوم آمیرزا عبدالله ساروی وقف‌ شده ‌است.»


این شخص با استناد به سندی که گفته می‌شود به دوره قاجار بازمی‌گردد، مالک بخشی از جنگل‌های بکر کشور در روستای آق‌مشهد ساری شده است. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها در واکنش به این اقدام گفته است که «ملکیت برای جنگل خلاف فقه، شرع و قانون است و ما از رئیس قوه‌قضائیه می‌خواهیم که به این پرونده وارد شوند.»

جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد تخصصی رسمی، کارشناسان و متخصصان، اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در واکنش به صدور این سند وقفی در نامه‌ای سرگشاده، ابطال واگذاری ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را که به‌نام وقف یک قریه، به تولیت امامزاده آق‌مشهد سپرده شده است، خواستار شده‌اند.


میراث طبیعی ایران مانند گنجینه‌های ملی ارزشمند است


دکتر فرید جواهرزاده با اشاره به حواشی چند روز گذشته درباره جنگل‌های هیرکانی و کوه دماوند گفت: رأی صادرشده درباره تملک بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شخص مدعی، با قوانین حقوقی مغایرتی ندارد، اما نظر به اهمیت موضوع و همچنین ضرورت صیانت از آثار طبیعی‌ای همچون هیرکانی که به‌عنوان میراث مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ثبت جهانی یونسکو شده است، ورود ریاست قوه‌قضائیه در چنین پرونده‌ای لازم است و امیدواری ما و دیگر فعالان فرهنگی و انجمن‌های تخصصی طبیعت‌گردی آن است که مشکل به وجود آمده برطرف شود.


رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در واکنش به اخبار مربوط به وقف قله دماوند نیز گفت: دماوند گنجینه‌ای ملی است و در صورتی که حتی مرتعی از مراتع اطراف آن هم وقفی باشد، قطعا با ضوابط ثبت ملی هر اثری می‌توان مشکل رخ داده را برطرف کرد. این قله یکی از 4 اثر ارزشمند طبیعی کشور است که وجهه‌ای جهانی دارد و نباید با اقداماتی اشتباه اهمیت آن را به‌خطر بیندازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->